معرفی دانشگاه ها

با سلام خدمت شما دوستان عزیز گروه آموزشی اوج دانش در خدمت شماست با معرفی دانشگاه های ایران در بحث تأثیر علمی، جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ لایدن دارای ۲۶ دانشگاه ممتاز است. ۱۰ دانشگاه نخست عبارتند از تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز و تبریز.
در این قسمت به معرفی دانشگاه های ایران میپردازیم و به شما عزیزان کمک میکنیم که در بحث انتخاب رشته دانشگاهی را انتخاب کنید که هم از نظر رتبه دانشگاه هم از نظر اساتید و اعتبار مدرک در خارج از کشور و داخل کشور اطلاع داشته باشید.

رتبه‌های ۱۱ تا ۲۰ در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، علوم پزشکی تبریز، گیلان، کاشان، علوم پزشکی شیراز و علوم پزشکی مشهد است.

رتبه‌های ۲۱ تا ۲۶ نیز شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، شهید باهنر کرمان، بوعلی سینا، رازی، سمنان و دانشگاه پیام نور است.
همچنین الان به معرفی این دانشگاه ها میپردازیم.

↵ دانشگاه تهران:

دانشگاه تهران دانشگاه دولتی و بزرگترین مرکز آموزش عالی در ایران است و همچنین رتبه اول را در دانشگاه های کشور دارد و در سال ۱۳۱۳ تأسیس شد دانشگاه تهران هم‌اکنون دارای ۲۵ دانشکده، ۹ پردیس و ۱۱ مرکز پژوهشی است.
براساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در ژوئیه سال ۲۰۱۱ و بر اساس وب سنجی، دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران می‌باشد؛ دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۷۰۸، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز ۵۰۲، در شاخص قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز ۹۶۱، در شاخص فایل‌های قابل دسترسی امتیاز ۷۸۸ و در شاخص میزان ارجاعات امتیاز ۳۸۴ را به دست آورده‌است. این در حالی است که رتبه این دانشگاه در آخرین نسخه‌ای که از رتبه‌بندی وبومتریک در ماه مرداد منتشر شد، ۹۳۸ اعلام شده بود.

براساس نظام رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی شانگهای، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تهران رتبه۵۶۶رابین دانشگاه‌های برتر جهان کسب کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز در نظام رتبه‌بندی شانگهای این دانشگاه در رتبه ۳۰۰–۲۰۱ و در رشته‌های فنی و مهندسی نیز در رتبه ۷۵–۵۱ و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
این دانشگاه جامع پذیرای رشته های علوم پزشکی.فنی مهندسی. علوم انسانی و……… است.
همچنین این دانشگاه در زمینه علوم پزشکی رتبه اول را در ایران دارد که گروه اوج دانش به شما داوطلبان گروه تجربی توصیه میکند که هدف اول خود را این دانشگاه قرار بدهند.

↵ دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یا دانشگاه پلی‌تکنیک تهران یکی از دانشگاه‌های فنی و صنعتی در ایران است، که در شهر تهران مستقر می‌باشد. این دانشگاه فعالیت خود را در سال ۱۳۳۷ تحت عنوان پلی‌تکنیک تهران آغاز نمود.
دانشگاه امیر کبير قدیمی ترین مرکز آموزشی صنعتی و فنی مهندسی در ایران است و گروه آموزشی اوج دانش به شما عزیزانی که در رشته ریاضی تحصیل میکنید توصیه میکند که یکی از الویت های اول خود را این دانشگاه قرار دهید.
این دانشگاه تمام رشته های فنی مهندسی را در خود جای داده است و یکی از برترین دانشگاه های صنعتی ایران است که رتبه خوبی را در ميان دانشگاه های کشور دارد
دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم‌اکنون دارای ۱۶ دانشکده، ۶ گروه آموزشی مستقل، ۳ واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر است. این دانشگاه هم‌چنین دارای یک پردیس بین‌الملل و یک مرکز آموزش الکترونیکی نیز می‌باشد.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینهٔ علوم کامپیوتر در رتبه‌بندی US World News and Reports در رتبه ۹۰ قرار دارد. هم‌چنین پلی‌تکنیک تهران برای سومین سال پیاپی در نظام رتبه‌بندی دانشگاه لایدن (سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴) به‌عنوان برترین دانشگاه ایران معرفی می‌شود. در اسفند سال ۱۳۹۳ نیز خبر اعلام دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان رتبهٔ اول در جمع دانشگاه‌های صنعتی کشور از طرف ISC اعلام گردید. در ادامهٔ این لیست دانشگاه‌های صنعتی شریف و نیز دانشگاه علم و صنعت به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۵، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبهٔ ۲۰۰–۱۵۱ در زمینهٔ ریاضیات قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶ نیز در این رتبه‌بندی، در جایگاه ۵۰۰–۴۰۱ در تمامی زمینه‌ها قرار گرفت.

در رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۱۸ در جایگاه دوم دانشگاه‌های ایران و بالاتر از دانشگاه‌های علم و صنعت ، صنعتی شریف و صنعتی خواجه نصیر قرار گرفت.

↵ دانشگاه تربیت مدرس:

دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران و تنها مرکز تحصیلات تکمیلی جامع دولتی کشور می‌باشد که در شهر تهران واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۰ با عنوان مدرسه تربیت مدرس و با هدف تربیت کادر هیئت علمی دانشگاه‌ها، به عنوان تنها دانشگاه تخصصی تحصیلات تکمیلی ایران تأسیس گردید و در سال ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی نمود. این مدرسه در سال ۱۳۶۵ به دانشگاه تربیت مدرس ارتقا یافت.
بر اساس اعلام نظام رتبه بندی تایمز دانشگاه تربیت مدرس در هدف مشارکت در تحقق اهداف توسعه با کسب نمره ۷۱ توانست رتبه ۸۰ در اثرگذاری را به خود اختصاص داده و در میان ۱۰۰ دانشگاه اثرگذار جهان قرار گیرد. معیارهای این هدف شامل تحقیق و پژوهش به معنی سهم نشریات علمی با همکاری نویسنده از کشور دیگر و تعداد انتشارات مربوط به اهداف ۱۱ گانه توسعه پایدار است (اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از ۱۱ مورد استفاده کرده است). بر اساس نتایج نظام رتبه بندی تایمز همچنین برای دانشگاه تربیت مدرس رتبه ۲۰۰-۱۰۱ در هدف صنعت، نوآوری و زیرساخت و رتبه۲۰۱+ در هدف اشتغال مناسب و رشد اقتصادی و در هدف شهرها و جوامع پایدار رتبه ۲۰۱+ اعلام شده است.

در بحث مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس با تشکیل شورای مدیریت سبز و فعال کردن کمیته های تخصصی توانست در دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز، به عنوان دانشگاه برتر در حوزه مدیریت سبز انتخاب گردد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سه سال متوالی از سال ۱۳۸۹ دانشگاه‌های کشور را بر اساس معیارها و شاخص‌های مصوب ISC که مورد تأیید ISESCO و وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی است رتبه‌بندی می‌کند. در آخرین اعلام نتایج این پایگاه بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جامع برای سال ۹۶ و ۹۷، دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم دانشگاه های جامع کشور را به خود اختصاص داد. بر اساس رتبه‌بندی موضوعی نظام بین‌المللی QS که یکی از ۳ رتبه‌بندی معتبر دنیاست، دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق رتبه نخست کشوری را در بین تمام دانشگاه‌های ایران به دست آورد.

↵ صنعتی شریف:

بدون شک یکی از بهترین و معروف ترین و شاید معروف ترین دانشگاه صنعتی ایران شریف است دانشگاهی که رویای خیلی از دانشجویان ایران برای ادامه تحصیل شده است این دانشگاه همواره پذیرای برترین دانش آموزان کشور و نخبگان ایرانی است که در سال ۱۳۴۳ در خیابان آزادی تهران تاسیس شد که با نام دانشگاه MIT ایران نامیده می‌شود و هر سال نقشی چشمگیر در توسعه فناوری ایران دارد
برتربن رتبه این دانشگاه در سطح جهان رتبه ۴۸۰ بوده به گزارش روابط عمومی در رتبه بندی جدید مؤسسه تایمز موسوم به Times Higher Education World University Rankings 2019 دانشگاه صنعتی شریف از مقام هفتم در سال 2018 به ردۀ سوم کشور صعود کرده است. لازم به ذکر است که این دانشگاه تقریبا در تمام شاخص های این رتبه بندی رشد داشته و تنها در شاخص درآمد صنعتی (Industrial Income) کاهش امتیاز دارد که احتمالا به دلیل شرایط ویژه اقتصادی کشور و تغییر نرخ پایه ارز است. در جدول زیر روند تغییرات امتیاز شاخص های دانشگاه صنعتی شریف ارایه شده است.

↵ علم و صنعت ایران:

دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاهی دولتی و اولین مؤسسهٔ آموزش عالی در ایران است که هستهٔ اولیهٔ آن در سال ۱۳۰۸ شکل‌گرفته‌است. این دانشگاه در تهران واقع است و شعبه‌های آن در شهرهای اراک، بهشهر، دماوند و نور قرار گرفته‌اند. این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ در رتبه‌بندی تایمز به عنوان “بهترین دانشگاه ایران” و بالاتر از دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ نیز این دانشگاه به همراه دانشگاه شریف تنها دانشگاه‌های ایرانی در بین ۶۰ دانشگاه برتر آسیا بودند. رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷–۲۰۱۶ کیو اس، دانشگاه علم و صنعت ایران را به عنوان دومین دانشگاه برتر کشور معرفی کرد.با وجود استادان بسیار معروف و مجرب در بسیاری از رشته‌های فنی همچون مهندسی مکانیک و مهندسی برق این دانشگاه یکی از ۳ دانشگاه برتر ایران محسوب می‌شود.این دانشگاه همواره یکی از برترین دانشگاه های فنی در کشور است که گروه آموزشی اوج دانش به شما داوطلبان آزمون رشته ریاضی توصیه میکند که یکی از مقصد های اصلی خود قرار دهید.